Användbarhetsdesign

Mitt arbete på Accoll Interactive

 

Accoll Interactive var ett fristående kunskapsföretag men verksamheten bedrivs nu inom Teknikhusets väggar. Man utvecklar interaktiva medier för utbildning, information och lärande och levererar produktioner till kunder som Brottsoffermyndigheten, Sony Ericsson, Handelsbanken, Posten m.fl.

 

Mina arbetsuppgifter som användbarhetsdesigner var att titta på Accolls produktioner ur ett användarperspektiv där jag delgav utvecklarna mina synpunkter utifrån min kompetens. Vi utbytte tankar om hur gränssnitt kan utformas, vad i innehållet som stödjer lärandet och vad som gör produktionen användarvänlig och användbar. 
ISO-definitionen (ISO 9241-11) definierar användbarhet som:

 

"Den i vilken specifika användare kan använda en produkt för uppnå ett specifikt mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt i ett givet sammanhang."

 

I IT-sammanhang kan man utgå från vissa tumregler när man designar gränssnitt med användaren i fokus. Det handlar bl.a om att man bör tillhandahålla hjälpfunktioner, minimera minnesbelastningen på olika sätt (menydjup osv.) erbjuda feedback, förebygga fel, "tala" användarens språk och vara konsekvent i strukturen.

 

Mina synpunkter på Accolls produktioner redovisade jag i powerpointpresentationer och skriftliga rapporter. Ledde även seminarier om våra kognitiva funktioner såsom perception, minne och uppmärksamhet.